پس از ظهور و گسترش اسلام، مسلمانان پیشرفتهای علمی، فرهنگی و هنری زیادی داشتند و آثار مهمی از خود برجای گذاشتند که تا قرنها مورد استفادۀ مغرب زمین بوده است. قرنهای سوم تا پنجم هجری اوج این تکاپوهای علمی مسلمانان است و نکته درخور توجه اینجاست که ...
0
7.6k
پس از ظهور و گسترش اسلام، مسلمانان پیشرفتهای علمی، فرهنگی و هنری زیادی داشتند و آثار مهمی از خود برجای گذاشتند که تا قرنها مورد استفادۀ مغرب زمین بوده است.
قرنهای سوم تا پنجم هجری اوج این تکاپوهای علمی مسلمانان است و نکته درخور توجه اینجاست که در این دوره ایرانیان مسلمان خدمات بزرگی به جهانیان ارائه نمودند و نقش و جایگاه ویژهای در این شکوفایی علوم و فنون داشتند. متأسفانه به این موارد در آموزش تاریخ چندان توجه نشده است.
در این فصل، دانش آموزان با گسترش اسلام، ظهور دانشمندان و اندیشمندان برجستۀ مسلمان و آثار آنها و علل و عوامل مربوط به رونق و شکوفایی علمی آشنا میشوند و اطلاعاتی دربارۀ انواع مراکز علمی جهان اسلام کسب میکنند.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 12 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ روابط علت و معلولی پیشرفتهای مسلمانان را در دورۀ اسلامی بیان کنند و نشان دهند.
✅ دربارۀ یکی از مفاخر مسلمان و آثار وی از منابع مختلف، اطلاعاتی گردآوری کنند.
✅ روی نقشه مسیرهای اصلی گسترش اسلام را نشان دهند و معین کنند.
✅ مفاخر علمی فرهنگی دورۀ اسلامی و آثار آنها را در قالب روزنامه دیواری و... به نمایش بگذارند.
قرنهای سوم تا پنجم هجری اوج این تکاپوهای علمی مسلمانان است و نکته درخور توجه اینجاست که در این دوره ایرانیان مسلمان خدمات بزرگی به جهانیان ارائه نمودند و نقش و جایگاه ویژهای در این شکوفایی علوم و فنون داشتند. متأسفانه به این موارد در آموزش تاریخ چندان توجه نشده است.
در این فصل، دانش آموزان با گسترش اسلام، ظهور دانشمندان و اندیشمندان برجستۀ مسلمان و آثار آنها و علل و عوامل مربوط به رونق و شکوفایی علمی آشنا میشوند و اطلاعاتی دربارۀ انواع مراکز علمی جهان اسلام کسب میکنند.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 12 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ روابط علت و معلولی پیشرفتهای مسلمانان را در دورۀ اسلامی بیان کنند و نشان دهند.
✅ دربارۀ یکی از مفاخر مسلمان و آثار وی از منابع مختلف، اطلاعاتی گردآوری کنند.
✅ روی نقشه مسیرهای اصلی گسترش اسلام را نشان دهند و معین کنند.
✅ مفاخر علمی فرهنگی دورۀ اسلامی و آثار آنها را در قالب روزنامه دیواری و... به نمایش بگذارند.